Inloggen Social Schools

Groep 1-2


Carnaval in groep 1-2

We hebben de afgelopen weken natuurlijk over het thema Carnaval gewerkt. We zijn het thema begonnen met het maken van een woordweb: wat hoort er allemaal bij Carnaval? Vandaaruit zijn we aan de slag gegaan. De kinderen hebben een carnavalswinkel gemaakt, zodat de kinderen die in de huishoek speelden Carnavalskleding konden kopen. Natuurlijk hoorden daar ook een pashokje, prijskaartjes en dergelijke bij. Alles is door de kinderen zelf gemaakt.  Er kwam ook een schminkhoek. Voordat die er kwam hebben alle kinderen eerst getekend hoe zij geschminkt zouden willen worden.  De huishoek werd omgetoverd tot "de zaal". Hier werd gefeest met echte Carnavalsmuziek, die ze zelf mochten bedienen. Ook hebben alle kinderen een carnavalswagen getekend. Twee van deze wagens hebben we in de laatste week met veel hulp van ouders echt gemaakt!


Kerstactiviteiten in groep 1-2

Net voor de kerstvakantie werden alle kinderen van groep 1-2 uitgenodigd om de hele middag leuke activiteiten te doen over kerst. 

De kinderen van groep 7-8 hadden in groepjes 6 verschillende activiteiten bedacht: nagels lakken en haren mooi maken, een kerstboom knutselen, spelletjes in de gymzaal, koekjes bakken, een kerstmuts knutselen en een mini speurtocht door de school. Alle activiteiten duurden een half uur en dan werd er doorgewisseld. 

Het was één groot feest. De kleuters hebben genoten van de leuke opdrachten en de goede begeleiding door de kinderen van groep 7-8. Zeker voor herhaling vatbaar!


Thema 'Dino's'
Ons nieuwe thema mochten de kinderen zelf bedenken. We begonnen met de vraag: "Waarover zou je heel graag meer willen leren/weten?”
Daar kwamen heel veel antwoorden op:

Vervolgens hebben we verschillende stemrondes gehouden om uiteindelijk uit te komen bij het thema “Dino’s.

In de herfstvakantie kreeg de juf een brief van archeoloog Archie Bot. Zodoende hebben we de zandtafel omgetoverd tot archeologenhoek.


Er wordt flink gegraven en geborsteld. De gevonden botten worden door het vergrootglas bekeken.
In de bouwhoek wordt ook ijverig met de dino’s gespeeld. Er is een dinonest en van de grote blokken worden vulkanen gebouwd. Met kleine blokken en Loose Parts wordt een dinopark gebouwd (foto 4, 5, 6, 7).


Er zijn zelfs kinderen die de namen van de verschillende dino’s na schrijven of stempelen. Ook met klei worden dino’s en een nest met dino-eieren gemaakt. (foto 8 en 9)

Dit thema zijn we dus veel bezig met woorden, letters en klanken en er komen veel mooie en moeilijke woorden voorbij zoals, archeoloog, vleeseter, planteneter, uitgestorven, meteoriet, klauwen, schubben en natuurlijk al die geweldige dinonamen. Met de verschillende speelgoeddino’s wordt geteld, gesorteerd en geseriëerd.


Thema 'Het Kleurenmonster'.

Een nieuw schooljaar, een nieuwe klas, nieuwe kinderen om mee te spelen!
We starten het schooljaar altijd met de Gouden Weken; dat houdt in dat we elkaar leren kennen en dat we extra aandacht besteden aan afspraken over omgaan met elkaar.

Daar past het thema “Het Kleurenmonster” perfect bij.

We begonnen dit thema met een monster dat vreselijk in de war is, alle kleuren zijn door elkaar heen. Elke kleur staat voor een gevoel/emotie. 
Het monster had zich verstopt achter het bord. In de klas was alleen een lange gele draad zichtbaar. Dat riep natuurlijk vragen op:

  • Wat doet die draad hier?

  • Waar komt ie vandaan?

  • Wie heeft die draad daar neergelegd?

We hebben de draad gevolgd en kwamen bij het kleurenmonster uit. Om zijn lijf zat niet alleen een gele draad, maar ook een blauwe, een zwarte, een rode en een groene. Het monster had ook een boek bij zich.
Toen we het boek gelezen hadden begrepen we het helemaal: het kleurenmonster is in de war omdat hij alle gevoelens door elkaar voelt!

Tijdens het thema hebben we geleerd over de emoties: blij, verdrietig, boos, bang, kalm en verliefd. We hebben geleerd hoe die emoties eruit kunnen zien en dat dit bij iedereen anders kan zijn. We hebben gepraat over wanneer je die emoties kunt voelen EN wat je kunt doen als je ze voelt.