Inloggen Social Schools

Groep 7-8

Hallo allemaal! Wij zijn groep 7-8. Een groep met 22 kinderen. Samen met juf Suzan en meester Tom gaan we er een ontzettend gaaf jaar van maken! Benieuwd wat wij allemaal doen en leren? Neem dan geregeld een kijkje op deze pagina.


Zoek de valse
Op maandagochtend bespreken we met de klas het weekend. 
Dit doen we regelmatig met behulp van een coöperatieve werkvorm. 
Op de foto's zijn de kinderen op zoek naar de valse. 
Een werkvorm waarbij de kinderen 3 waarheden over het weekend opschrijven en 1 leugen. Klasgenoten mogen raden welke de valse is, ofwel de leugen. 
 


Kinderpostzegels
Van 25 september t/m 2 oktober gaan onze leerlingen van groep 7-8 op pad voor de Kinderpostzegelactie.

Thema van de actie: Ieder kind verdient superkracht
De opbrengst van de kinderpostzegelactie is dit jaar bestemd voor kinderen die het moeilijk hebben door problemen thuis. Het zijn bijvoorbeeld kinderen die opgroeien in armoede (230.000 kinderen in Nederland), die een ouder hebben met een verslaving of psychische problemen (1 op de 4 kinderen) of die jeugdhulp krijgen (1 op de 8 kinderen).
Deze kinderen hebben vaak geen veilige plek, krijgen geen steun in hun omgeving of missen de sociaal-emotionele vaardigheden om met hun situatie om te gaan. In hun leven ontbreekt een goede basis om veerkrachtig te zijn. Terwijl geen kind zonder kan – op school, thuis, overal!
Want veerkracht is als een superkracht in je hoofd en je hart. Het helpt je om met problemen en moeilijke situaties om te gaan. Het maakt je sterker en laat je groeien.
Met de kinderpostzegelactie helpen we deze kinderen. Ze krijgen bijvoorbeeld sport, spel of schoolspullen, een maatje of en veilige plek dankzij de projecten van Kinderpostzegels. Zodat ook zij weer kunnen meedoen.We komen dit jaar in actie voor kinderen die thuis zulke grote problemen hebben, dat ze vastlopen op school. Ze komen niet aan leren toe en kunnen zich niet optimaal ontwikkelen. U koopt toch ook?!

Familiedrama's
In de komende periode gaan we ons bij Blink Lezen verdiepen in het thema Familiedrama’s. In dit thema lezen we bijzondere brieven die mensen hebben geschreven naar hun geliefden en denken we na over het verhaal dat daarachter zit. We maken kennis met de Kennedy’s en onderzoeken de vele familiedrama’s die hen zijn overkomen. We lezen hoe een moeder reageert als haar zoon over zijn problemen vertelt en bedenken daarbij wat een andere reactie voor effect zou kunnen hebben gehad. We lezen het tragische verhaal van de tsarenfamilie Romanov en ontdekken dat je mening kan veranderen door een verhaal met verschillende ogen te lezen. Bij de filmles kijken we naar Koningsdag en bedenken we hoe we aandacht kunnen vragen op een open podium voor iets dat wij belangrijk vinden.


Fantastische families
Met Blink Wereld zijn wij begonnen met het thema Fantastische families. In dit thema onderzoeken we verschillende familieverhalen. In de intro wordt het verhaal van Franz Ferdinand en zijn familie ontrafeld. Zijn moord in 1914 vormde de aanleiding tot de Eerste Wereldoorlog. In het eigen onderzoek bedenken we welke familie uit de (wereld)geschiedenis we willen onderzoeken.

In de vier onderzoekslessen
• Leven we ons in, in het verhaal van een soldaat tijdens de Eerste Wereldoorlog.
• Kijken we naar het verhaal van Willem II en zijn zoon Willem III. Zij kregen een conflict. Wat waren daarvan de gevolgen?
• Kijken we naar de nozems in de jaren ’50. Waarom wilden deze jongeren anders leven dan hun ouders?
• Ontdekken we hoe het in het begin van de twintigste eeuw was om in twee culturen te leven en wegen ze de voor- en nadelen af van verschillende manieren om op discriminatie te reageren.

In het eigen onderzoek
• Kiezen we een familieverhaal van vroeger of nu. Van die familie maken we een beeldend verhaal.