Inloggen Social Schools

Groep 7-8


Prins Luuk en Prinses Mila van basischool EigenWijs

Op vrijdag 26 januari zijn Prins Luuk en Prinses Mila gekozen tot het nieuwe prinsenpaar van onze school. Zij gaan deze carnaval voorop tijdens het Eigenwiesneuzenbal met de volgende leuzen:

Prins Luuk: Met prins Luuk voorop, wordt Carnaval dit jaar helemaal top!
Prinses Mila: Carnaval vind ik helemaal top, daarom ga ik graag voorop!


Met Blink Wereld zijn wij begonnen met het thema Reis de wereld rond. In de eigen opdrachten en het
eigen onderzoek ontdekken de kinderen meer over ontdekkingsreizigers uit de tijd van steden en
staten en hervormers en ontdekkers. Ook leren ze over avontuurlijke vrouwen uit de tijd van burgers
en stoommachines, de reis die je dagelijks maakt wanneer je virtueel de wereld op internet verkent en
de reis die Laura zeilde langs de diverse klimaatzones van de wereld.

In de vier onderzoekslessen:
• Volgen de kinderen de wereldreiziger Ibn Battuta en onderzoeken ze waarom hij op wereldreis ging.
• Onderzoeken ze drie avontuurlijke vrouwen uit de tijd van burgers en stoommachines.
• Verkennen ze het begrip globalisering en ontdekken ze dat de hele wereld via internet met elkaar is verbonden.
• Ontdekken ze welke klimaten er zijn en hoe je daar rekening mee moet houden als je op reis gaat.

In het eigen onderzoek:
• Volgen de kinderen een bijzonder dier, mens of voorwerp op wereldreis. Ze bekijken de wereld door de ogen van vogels en waterdieren, ontdekkingsreizigers van vroeger en wereldreizigers van nu. Ze kiezen wie of wat zij gaan volgen op hun reis over de wereld. Ze laten hun klasgenoten de resultaten van hun onderzoek in het wereldatelier – een soort workshop – actief meebeleven. Wij willen de kinderen vragen om voorwerpen, foto's, ansichtkaarten, souvenirs of bijvoorbeeld schelpen mee te nemen uit verschillende landen van over heel de wereld. We kunnen deze gebruiken tijdens de lessen of neerleggen op de thematafel.


Mediamasters
Van 9 t/m 17 november, tijdens de Week van de Mediawijsheid, strijden we in de serious game MediaMasters om de titel ‘Meest mediawijze klas van Nederland.
MediaMasters gaat over de kansen en gevaren van (digitale) media. Door het spelen van de game bouwen de kinderen basiskennis op over mediawijsheid. Ook komen spelenderwijs taalvaardigheid en basale rekenvaardigheden aan de orde. Leerlingen gaan in de klas én thuis mediawijze uitdagingen aan en bundelen hun krachten om MediaMissies te volbrengen. De landelijke wedstrijd bestaat in totaal uit vijf MediaMissies. Elke MediaMissie bevat een spannende filmaflevering, klassikale vragen en opdrachten op het digibord. 


Stem op mijn partij
Met Blink Wereld zijn wij begonnen met het thema Stem op mijn partij! In dit thema richten de kinderen een politieke partij op waarmee ze aandacht vragen voor een wereldprobleem. Voor ze hiermee aan de slag gaan onderzoeken ze wereldproblemen van nu, zoals het broeikaseffect en de vervuiling van Europese rivieren. De kinderen denken ook na over morele dilemma’s en ontdekken dat je door actie te voeren een nieuwe wet tot stand kunt laten komen.

In de vier onderzoekslessen:
• Onderzoeken de kinderen het probleem van de opwarmende aarde. Wat is het broeikaseffect? En zijn er oplossingen?
• Kijken de kinderen naar een ander probleem: de Europese watervervuiling. Hoe werkt de EU samen om dit probleem op te lossen?
• Ontdekken de kinderen dat ook morele dilemma’s, zoals klonen, vaak zorgen voor grote politieke discussies.
• Kijken ze naar groepen burgers, homo’s, donkere mensen en feministen, die in de tweede helft van de 20e eeuw opkwamen voor hun eigen rechten. Ze ontdekken waarom actievoeren zin heeft en soms kan leiden tot nieuwe wetten

In het eigen onderzoek:
• Richten de kinderen een politieke partij op. Ze kiezen een (wereld)probleem, onderzoeken de oplossingen en presenteren dit aan de klas.


Wereldsterren
Met Blink Wereld zijn wij begonnen met het thema Wereldsterren. In de opdrachten onderzoeken de kinderen welke invloed wereldsterren, van vroeger en nu, hebben op onze wereld. Ze kijken naar sterren van over de hele wereld en op allerlei verschillende gebieden. Door deze wereldsterren leren ze van alles over hoe mensen in verschillende culturen en tijdvakken leven en leefden.

In de vier onderzoekslessen:
• Onderzoeken de kinderen de grootste veroveraar uit de tijd van steden en staten: Dzjengis Khan.
• Onderzoeken ze een historische wereldster en ontdekken ze dat je aan het uiterlijk kunt zien uit welk tijdvak mensen komen.
• Ontdekken ze waarom Anne Frank na de Tweede Wereldoorlog zo beroemd is geworden.
• Ontdekken ze dat je met je zintuigen en hersenen waarneemt wat er in je omgeving is en gebeurt.

In het eigen onderzoek:
• Kiezen de kinderen hun eigen wereldster en doen er onderzoek naar. Ze presenteren hem of haar in een Wereldsterrenbeleefmuseum. In dat museum zorgen de kinderen voor een beleving rond hun wereldster, waarbij de bezoeker zoveelmogelijk zintuigen kan gebruiken.

 


Kinderpostzegels
Van 27 september t/m 4 oktober gaan onze leerlingen van groep 7-8 op pad voor de Kinderpostzegelactie. We komen dit jaar in actie voor kinderen die thuis zulke grote problemen hebben, dat ze vastlopen op school. Ze komen niet aan leren toe en kunnen zich niet optimaal ontwikkelen. U koopt toch ook?!